dinsdag 13 september 2011

Aansluiting CI en revalidatie

Het is alweer een tijdje geleden dat ik geschreven heb, de gebeurtenissen moesten bij mij toch even bezinken, want het ging allemaal in zo'n sneltreinvaart!

Op maandag 15 augustus werd mijn ci aangesloten. Ik was heel zenuwachtig, waar ik het voor de operatie niet was nu dus wel, want ja nu komt het er op aan!
Bart sloot het spul aan en ik moest maar gewoon afwachten wat er ging gebeuren.
Ikmoest er niet te veel van verwachten, er konden nl. 3 dingen gebeuren.
1: er gebeurt niks, ik voel dan alleen maar wat..
2: ik hoor piepjes
3. ik hoor geluid , stemmen
Ik moest maar uitgaan van het eerste zei Bart, dan kon het niet tegenvallen, jaja, je wilt horen! Toch?
Hij prutste wat aan de knoppen en ikmoest zeggen of ik piepjes hoorde en ja hoor even later hoorde ik ze.
Bart gaf een papiertje met daarop gradaties van geluidssterkte; dan moest ik aangeven
als ik een piep hoorde hoe hard het was. Zacht , middel, hard tot prettig of hard en onprettig.

 Hij stelde nog wat af en zei toen nou, ga maar even achterover zitten en luister maar naar je man, die vertelt dan wat. Waar Ad anders niet op zijn mondje is gevallen viel ie nu toch wel even stil. Waar moet ik het toch over hebben zei ie, ik hoorde niks. Ik zei praat dan maar over je werk ofzo....
Begint ie tegen Bart te pratgen over dat dat toch tegenviel dat ie niks wist te vertellen en ineens hoorde ik piep.. ja wat ...piep... weet.piep...echt piep...niks te piep vertellen!
Ik riep: Ik hoor je! Eerst allemaal piepjes tussen de woorden door en dat werd steeds minder en na 5 minuten kon ik het hele gesprek al volgen!!
Wat hebben we gelachen, ik las op forums dat de meesten moeten huilen van blijdschap
 maar ik moest alleen maar lachen!
Toen hield hij een blad papier voor zijn mond en las de cijfers van 1 tot 10 op,
ik had ze op een na allemaal goed! Wat een mooi begin.
En wij naar huis, geluiden ontdekken.
Thuis zijn we ook aan t oefenen gegaan: de dagen van de week, toen de maanden en toen
 de namen van de kinderen, kleinkinderen en familie

                       en automerken, t meeste verstond ik zonder lipbeeld, o, waauw dit is echt te gek!!


De volgende dag was de eerste revalidatiedag al, was wel erg vlug
meestal zit daar toch wel een dag of 3 tussen.
Maar dat maakte mij niet uit, het kon mij niet vlug genoeg gaan.
Wij waren met 3 stellen, de anderen waren ook vrouwen.bij de ene ging het net zo goed als bij mij,
de andere had nog veel problemen en daar ging het niet zo goed mee.
Eerst mocht ik vanmorgen met Danielle oefenen.
Ze legde een blad papier neer met een verhaal , dit ging over de introductie van de televisie.
Eerst las zij dat voor en daarna moest ik regel voor regel de woordjes aanwijzen die ik hoorde.
Daarna liet ze een woordje weg en moest ik dat aanwijzen.
Dat was erg gemakkelijk dus werd t een beetje moeilijker gemaakt.
Ze las een regel voor en ik moest aanwijzen welke regel dat was.
Ook al niet moeilijk.
Toen draaide ze het blad om van dat verhaaltje en dat hadden we nog niet gelezen....
Danielle las weer een zin voor en ik moest dus raden wat zij gezegd had.
De eerste zin had ik fout, tot ik door had waar het over ging en de rest was weer een fluitje van een cent
Toen gingen we de namen van mijn familieleden doornemen, maar ja dat had ik gisteren thuis al gedaan.
Daarna mocht ik weer  naar de afregeling, er werd nu uitgebreid bekeken hoe hard of zacht ik de pieptoontjes hoorde en of dat zacht prettig of aangenaam was.
Dat werd dus opgeslagen in mijn afstandsbediening en processor natuurlijk.
Dag 2 !!


Vandaag geluidsfragmentjes gehad, kennen jullie dat? drie plaatjes die een geluid voorstellen, je moet er dan de juiste proberen eruit te halen Ze noemen dat geluidenlotto.
en te proberen uit te leggen waarom je deenk dat t dat is. Bv. er waren 3 plaatjes: één van een toilet, één van een regenbui en één van de zee.
Het zijn bijna dezelfde geluiden.
Was best moeilijk! Maar ik had ze weer allemaal op deze lastste na, het was de zee die ze lieten horen en ik dacht dat t t doortrekken van een toilet was.
Dierengeluiden herkende ik en bepaalde muziek instrumenten kon ik er ook uitpikken.
daarna mocht ik de gehoortest doen, eerst werd er gemeten wat ik hoorde met ci. Moest bij de piepjes die ik hoorde op de drukker klikken.
Uitkomst ; hou je vast: Ik zit op 25-35 db !!
en ze hadden verwacht dat ik t maximale van 45 db kon halen. Dus dat is boven verwachting.
Toen klankentest, let wel nadat ik de ci pas 2 dagen gedragen heb: score: 48% Was vorig jaar met 2 hoortoestllen in: 6% !!
Is het niet ongelooflijk?
Daarna werd er besproken wat er allemaal indat "kleine" koffertje zit en wat we er mee konden doen.
Zelf heb ik geliJk om een snugfit gevraagd en gekregen. Dat zit wel lekker en hoef ik ook niet
zo bang te zijn dat ik de spoel tijdens t werken verlies.
Het Radboud is bezig een webshop op te zetten waar we van alles kunnen bestellen en waar we met problemen terecht kunnen.
's Middags mochten we achter over leunen en konden onze partners geluidsfragmenten horen wat wij CI dragers horen.
Ook lieten ze horen hoe het klonk met 1 electrode, met 4 met 8 en met 20-22.
Ze konden eerst niet horen wat wij hoorden, pas als ze de originele zin hoorden; hoorden zij ook wat wij horen.
(Zo moeten wij het ook leren he.)
Is wel fijn vind ik, want het is best moeilijk uit te leggen wat wij nu precies horen.
Muziek vind ik nog nergens naar klinken maar ach dat komt nog wel.
Lunchtijd! Met de nieuwe afregeling naar het restaurant !! Lekker lawaaig maar het ging goed.
Na de lunch kwam de andere mevrouw erbij met wie het ook goed ging en gingen zij en ik met onze partners oefenen.
Het jullie wel bekende: Ik (jij, u, wij) ga(an) op vakantie ,
van lieverlee kwamen er steeds meer woorden bij in dat zinnetje.
Het ging erg goed en we kregen een pluimpje ik vooral omdat ik pas de dag ervoor de ci had.

1 opmerking:

Cora Kortlever Zwemer zei

Beste Elly,
Wat fijn dat het bij jou zo goed gegaan is!!
X Cora